Klauzule informacyjne

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska)

 

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiskach)

Tożsamość administratora

Administratorami są:

  • Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru
  • Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska

 

W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest Burmistrz Gminy i Miasta Janikowo/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego. ul. Przemysłowa 6, 88-160 Janikowo

Dane kontaktowe administratora

  • Z administratorem – Burmistrzem Gminy i Miasta Janikowo/ Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora
  • Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt lub pisemnie na adres siedziby administratora
  • Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora

Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych

  • Administrator – Burmistrz Gminy i Miasta Janikowo/ Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym może się Pan/i skontaktować za pośrednictwem adresu email: inspektor@cbi24.pl lub pisemnie na adres administratora.
  • Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pan/i skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl ,lub pisemnie na adres siedziby administratora.
  • Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pan/i skontaktować poprzez email iod@mswiaa.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
  • Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych praz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Cele przetwarzania i podstawa prawna

Pana/i dane będą przetwarzane w celu:

  • sporządzenia aktu urodzenia dziecka

  • sporządzenia aktu małżeństwa

  • sporządzenia aktu zgonu

  • przyjęcia oświadczenia o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa

  • przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa

  • przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia

  • przyjęcie oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko

  • przyjecie oświadczeń o zmianie imienia lub imion

  • wydania zaświadczeń o stanie cywilnym

  • wydania odpisu aktu stanu cywilnego

  • wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą

  • wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego

  • sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego

  • realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenia/ małżeństwo/zgon za granicą

  • realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy

  • realizacja wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach

  • realizacja wniosku o zmianę imienia i nazwiska dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie

  • wydania dokumentów z akt zbiorowych

  • zameldowania

  • nadania numeru PESEL

Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.

Pana/i dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska.

Odbiorcy danych

Burmistrz Gminy i Miasta Janikowo/ Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby.

Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.

Podmioty świadczące usługi informatyczne, audytowe i prawne.

Okres przechowywania danych

Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego przechowywane są:

  1. 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia

  2. 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.

Prawa podmiotów danych

Przysługuje Pani/u prawo dostępu do Pana/i danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego

Przysługuje Pani/u również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pana/i zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

Źródło pochodzenia danych osobowych

Pana/i dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy:

  • kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany

  • kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwisk

Informacja o dowolności lub obowiązku padania danych

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.

Przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Dane dotyczące urodzeń, małżeństwa i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 21 maja 2018
Dokument wytworzony przez: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 czerwca 2018 10:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Rafał Bujak
Ilość wyświetleń: 888
20 sierpnia 2025 11:18 (Rafał Bujak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 stycznia 2020 13:49 (Mateusz Kalka) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
08 czerwca 2018 10:35 (Rafał Bujak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)